Een nieuwe baan als servicemonteur: Leon Sanders vertelt

Na een jaar lang thuis zitten was Leon Sanders het zat. Hij verloor door de coronacrisis zijn baan als kozijnenmonteur en zijn handen stopten sindsdien niet met jeuken. GevelBeheer Nederland bleek een goede match. Leon kwam op de koffie, was geïnteresseerd en werd servicemonteur. Hij was direct enthousiast; dit werk was anders dan alles wat hij ooit heeft gezien. Genoeg reden dus om even met Leon te bellen.

Wat heb je voor GevelBeheer Nederland gedaan?

“Ik zit eigenlijk al mijn hele werkende leven in de bouw, sinds mijn 15e al. Tot vorig jaar was ik monteur in Etten-Leur. Ik plaatste zonneschermen, overkappingen, serres, noem maar op.”

Uiteindelijk ben je bij GevelBeheer Nederland uitgekomen. Hoe is dat gegaan?

“Ja dat was wel bijzonder. Dat ging via Facebook. Ik vond hen niet, ze vonden mij. Via via wist men blijkbaar dat ik werk zocht. En kreeg ik de vraag of ik met Frank eens een kopje koffie wilde drinken. We zijn nu een paar weken verder en Frank is inmiddels mijn collega.”

“De klanten zijn ook diverser. We komen overal. Ik ben nu op een school, maar ik ben ook al bij particulieren en bedrijven geweest. Er komt echt van alles voorbij.”

– Leon Sanders

En hoe bevallen je eerste weken? Lijkt het een beetje op je vorige werk?

“Het bevalt goed! Een nieuwe baan is natuurlijk altijd spannend. Gelukkig word ik goed ontvangen door de monteurs. Dat is wel fijn hoor, want het is toch wel behoorlijk anders dan ik gewend ben. Dit werk is veel diverser. Ik heb altijd vooral producten geplaatst en geïnstalleerd. Nu staat onderhoud centraal. Daardoor hoef ik ook minder te sjouwen, wat het werk minder zwaar maakt. De klanten zijn ook diverser. We komen overal. Ik ben nu op een school, maar ik ben ook al bij particulieren en bedrijven geweest. Er komt echt van alles voorbij.”

Hoe gaan de andere servicemonteurs om met iemand die nog moet leren?

“Tja, dat verschilt. Elk mens is natuurlijk anders, dus elke servicemonteur ook. De één houdt zich afzijdig en is vooral met z’n eigen ding bezig. De ander spreekt me aan en geeft me tips. Met mijn leidinggevende heb ik af en toe gesprekjes, waar ik vragen kan stellen en even kan sparren. Dat helpt. Ik moet namelijk inderdaad nog veel leren. Bij mijn vorige werk waren we met zijn achten, waarvan slechts één servicemonteur. Ik kijk en luister veel.”

Na een goed gesprek zit Leons koffiekwartiertje erop; hij is namelijk gewoon aan het werk. Hij neemt een laatste slok, bedankt voor het gesprek, en gaat weer door: tijd om weer aan het werk te gaan.

Wil jij ook zo’n gevarieerde baan? Of ken je iemand die toe is aan een nieuwe uitdaging? Neem eens een kijkje tussen onze vacatures.