Een les in onderhoud

De eerste maandag van de vakantie is aangebroken. Toch staan de servicemonteurs van GevelBeheer Nederland om 8 uur ’s ochtends klaar. Klaar om naar school te gaan.
Scholengemeenschap RSG Wolfsbos maakte dankbaar gebruik van de lockdown. Enkele weken geleden vroegen zij GevelBeheer Nederland om het jaarlijkse onderhoud uit te voeren. In de lege gebouwen hadden de servicemonteurs alle ruimte om uitgebreid de staat te controleren van ramen, deuren en alles wat daaraan zit. Vervolgens is het tijd voor het reparaties.

De check

Het onderhoud bestaat uit twee delen: de check en de uitvoering. Eerst kijken de servicemonteurs of er reparatie of herstel nodig is. Geen raam of deur ontsnapt aan het scherpe oog van onze vakmensen. Zo wordt er gekeken naar sloten, scharnieren, en slijtage. Die slijtage gaat op scholen toch wat sneller, zo blijkt al uit de dubbele scharnieren bij de voordeur. “Tja, kinderen gooien en slaan nou eenmaal met deuren. Daar moet je je op voorbereiden.”, constateert uitvoerder John.

De herstelwerkzaamheden

Er zijn werkzaamheden nodig in drie lokalen, zo concluderen de servicemonteurs. In lokaal 1 zakt het raamwerk door, in lokaal 2 zijn de ventilatieroosters stuk en in lokaal 3 sluit het raam niet goed. Na een iets te lange zoektocht naar het alarm – de politie kwam er nét niet aan te pas – legde John kort uit wat er moest gebeuren. Hij heeft daarvoor uitgebreid contact gehad met de school, zodat beide partijen precies weten wat er gaat gebeuren. De servicemonteurs zijn nu ook bijgepraat en gaan aan de slag.

Laat de kinderen maar komen

We zijn inmiddels een paar weken verder. Alles sluit, opent en ventileert precies zoals het moet. De ramen en deuren hebben een paar dagen de tijd gekregen om zich mentaal voor te bereiden op het enthousiaste gebruik van de leerlingen. Na weken sluiting mogen de kinderen weer los. Na al die weken binnen zitten, zullen de leerlingen vast extra fanatiek zijn in hun deur- en raamgebruik. Gelukkig is de school daar meer dan op voorbereid.